Skip to content

Ideell förening

  • Digital ansökan
  • Företagspaketet Bas med de vanligaste tjänsterna

Här hittar du information om hur du ansöker för er ideella förening om att bli kund hos oss. Ansökan skickas in digitalt.
Följ checklista nedan för att allt ska bli rätt och ansökan gå snabbare. Som föreningskund hos oss ansluts du till vårt Företagspaket Bas.

Checklista - Förberedelser innan du kan ansöka

  1. Beslut om företrädare

    Ni måste ha beslutat vem eller vilka personer som ska företräda föreningen gentemot Sidensjö Sparbank. De beslutade företrädarna ska också vara fullmaktshavare enligt blanketten "Fullmakt ideell förening" (punkt 2 nedan) och blir per automatik behörighetsadministratör och användare av föreningens internetbank.

    Det är viktigt att beslut om vem som företräder föreningen, samt hur, är tydligt dokumenterat i ett årsmötes- eller styrelseprotokoll, beroende på stadgars bestämmelser. Använd vår mall för protokoll med exempel på beslutsformulering om företrädare gentemot Sidensjö Sparbank, alternativt kopiera mallens §4 till ert årsmötes-/styrelseprotokoll.

    Öppna protokollsmall (pdf)

  2. Fyll i "Fullmakt ideell förening"

    Skriv in de personer ni beslutat som föreningens företrädare gentemot Sidensjö Sparbank i blanketten ”Fullmakt ideell förening”.

    Fullmakten är obligatorisk och ska både skickas in med ansökan digitalt, samt tas med i original till kontoret när ansökan är godkänd.

    Fullmakt ideell förening (pdf)

  3. Skanna och spara följande dokument digitalt

    • Senast antagna stadgar med organisationsnummer och namn på föreningen.
    • Protokoll från konstituerande möte alternativt senaste årsmötet/årsmöten där nuvarande styrelse är vald.
    • Protokoll från mötet där företrädare gentemot Sidensjö Sparbank beslutats.
    • Fullmakt ideell förening
    • Annan dokumentation såsom Verksamhetsplan, Verksamhetsberättelse, Årsredovisning och budget

      Alla protokoll samt Fullmakt ska vara fysiskt underskrivna. Protokoll ska också vara fysiskt vidimerade.
  4. Förbered svar på frågor om er förenings verksamhet

    Då alla frågor om er föreningens verksamhet måste besvaras vid ett och samma tillfälle i den digitala ansökan är det viktigt att ni är förberedda.

Pris

Med tjänsterna i Företagspaket Bas för föreningar får ni enklare administration och mer tid till er kärnverksamhet.

Pris för närvarande 950 kr per år.

Anslutningsavgift tillkommer på 5000 kr för nya föreningar. 

Vanliga frågor och svar

Behöver du hjälp med något annat?

Vill du ansöka om att din ekonomiska förening eller bostadsrättsförening ska bli kund hos oss?