Hoppa till textinnehållet

Utbetalning av elstöd

Swedbank har i uppdrag av Försäkringskassan att genomföra utbetalningar av elstöd till privatpersoner i elområde 3 och 4, för perioden oktober 2021 - september 2022. Utbetalningarna sker via Swedbanks utbetalningssystem. 

Ett par med en bebis tittar på en laptop.

Försäkringskassan har huvudansvaret för uppdraget att betala ut elstödet till de privatpersoner som är berättigade till det. Swedbank genomför själva utbetalningen.

Utbetalningen - så går det till

  1. Pengarna betalas ut någon gång mellan 23 februari till 7 mars 2023. Om du inte har anmält något konto för utbetalning kan det ta längre tid.

  2. Om du är mottagare av elstöd och vill få pengarna insatta på ditt bankkonto, oavsett bank, behöver ett konto finnas anmält i Swedbanks kontoregister. Du behöver inte vara eller bli kund hos Swedbank för få elstödet utbetalt. 
    Du som får allmän pension från Pensionsmyndigheten behöver inte göra något, du får pengarna till ditt konto som du brukar få pensionen. Du som har ett bankkonto registrerat hos Försäkringskassan får pengarna utbetalt till det kontot. 

  3. Kontrollera att du har anmält bankkonto i vårt kontoregister. Där går det även att lägga in eller ändra bankkonto för utbetalning av elstödet. Om du ändrar bankkonto får du även få andra utbetalningar till det kontot. Till exempel din lön om den betalas ut via Swedbanks lön- och utbetalningssystem

  4. Om inte ett konto finns registrerat i kontoregistret skickas en utbetalningsavi ut.

Frågor som besvaras av Försäkringskassan

Följande frågor om utbetalningen besvaras av Försäkringskassan. Mer information om elstödet finns på www.forsakringskassan.se/elstod.
  • När får jag min utbetalning?
  • Hur stort belopp får jag?
  • Varför får jag inget elstöd?
  • Går det att få pengarna i förväg?
  • Det har blivit fel med min utbetalning, hur gör jag?

Se upp för bedragare!

Varken Försäkringskassan, din bank, Svenska kraftnät eller någon annan kommer att kontakta dig för att be dig logga in någonstans eller lämna ut personliga koder, i samband med utbetalningen av elstöd. Om någon kontaktar dig på det sättet kan det handla om ett bedrägeriförsök. Avsluta därför sådana kontakter direkt.

Frågor och svar om Swedbanks kontoregister

Frågor och svar om inlösen av avi