Så gör du när kunden inte betalar
Händer det att dina kunder inte betalar? Uteblivna betalningar kan få jobbiga konsekvenser, så se till att ha en plan i skrivbordslådan om det händer. Här får du hjälp på vägen.
Om du är företagare vet du att det är avgörande att kunna ta betalt på ett snabbt och enkelt sätt – samtidigt som det ska vara en smidig lösning för den som betalar. Du behöver också lösningar som gör det lätt att göra avstämningar och ger överblick på dina kassaflöden. Det kan låta enkelt men hur fungerar det i praktiken?
Står du inför valet av betaltjänst är en bra början är att utgå från den dagliga verksamheten och de behov du har. Vilken typ av kunder har du och i vilken miljö behöver du finnas för att vara tillgänglig för dem? Olika företag och verksamheter har ju olika behov. Vi har samlat några av dem.
Då är det förmodligen mest värdefullt för dina kunder att kunna betala med kort, men även Swish har blivit ett snabbt och enkelt sätt att betala och ta betalt. Driver du en butik med dyrare varor, till exempel möbler eller elektronik, kan delbetalning och faktura vara ett intressant alternativ för många kunder. Swedbank Pay erbjuder trygga och enkla betalningar i butik.
Då kan du, förutom kort och faktura, addera till exempel direktbetalning och Swish för handel som betalsätt via våra e-handelslösningar.
Då är det enklast för både dig och dina kunder att använda mobila lösningar för kort och Swish. För att få en ännu snabbare betalning via Swish kan du också sätta upp en QR-kod.
Om det är ett rot-arbete är det sedan den 1 januari 2020 lag på att betalningen ska gå elektroniskt. Inbetalning kan ske med kort, Swish eller med ett inbetalningskort via mobil- och internetbank alternativet ett bankkontor. Via Skatteverket kan du få mer information om giltiga sätt att ta betalt.
Då kan både e-faktura och autogiro vara bra alternativ att erbjuda dina hyresgäster. E-faktura med e-auto och Autogiro är ett smidigt sätt både för dig och betalaren att se till att du får betalt i tid, samtidigt som det förenklar företagets likviditetsplanering.
E-faktura är både ett miljövänligt och kostnadseffektivt alternativ samtidigt som du gör det enkelt för dina kunder att få sina räkningar samlade i sin mobil- och internetbank. Beroende på om din kund är ett företag eller privatperson och antalet fakturor som du skickar finns det olika lösningar för att möta just dina behov.
Handel och försäljning av tjänster blir allt mer gränsöverskridande och användandet av mobil- och internettjänster ökar allt mer. Din webbutik eller konsultfirma som erbjuder arkitekttjänster är bara några klick bort, oavsett var i världen kunden är. För att få betalt kan du erbjuda betalning direkt till ditt konto (IBAN-nummer) eller kortbetalningar via internet. Viktigt att komma ihåg när du handlar med kunder i utlandet är att ha koll på momsreglerna. Skatteverket kan ge dig mer vägledning.
Kontanter kan fortfarande vara ett alternativ, men det kan vara bra att veta att allt färre köp görs den vägen. Riksbankens rapport om betalningsvanor från 2018 visade att endast 13 procent av alla köp gjordes med kontanter. Som företagare är det en avvägning du får göra utifrån bland annat hur just dina kunder föredrar att betala. För hjälp med dina dagskassor kan du teckna avtal med till exempel Loomis och Nokas.