Hoppa till huvudinnehåll

Högst kundnöjdhet för sjätte året i rad

Bäst i klassen - igen! Vi är både stolta och glada över att Sparbankerna, med cirka 190 kontor, rankas högst i kundnöjdhet enligt SKI Bank 2025 (Svensk Kvalitetsindex). Vi får toppbetyg både från privat- och företagskunder.

- Det känns fantastiskt roligt och bekräftar det arbete våra medarbetare gör varje dag, säger Anna Tjärnberg, privatmarknadschef hos oss på Sidensjö Sparbank.

SKI bygger på att bankkunder själva svarar på frågor och sätter betyg. Resultatet ger tydlig feedback på vad som fungerar bra och vad som kan utvecklas.

- Årets resultat stärker oss och visar att vi är på rätt spår. Utöver SKI:s undersökning har vi på banken en löpande dialog kring vad som är bra och vad som kan bli bättre. Det är den bästa vägen framåt, säger Anna och fortsätter:

- Ett spår som är extra tydligt och uppskattat enligt Sveriges bankkunder är lokal närhet. Det är något som vi medvetet arbetar med varje dag. Att träffa och lära känna våra kunder på riktigt är viktigt för oss.

Andreas Linde, rådgivare hos oss sedan februari i år och tidigare storbanksanställd, ser stor skillnad på hur olika banker tänker kring ett antal frågor, inte minst närvaro och feedbackkultur.  

- Sidensjö Sparbanks kunder vill gärna ses fysiskt och det vill vi också. Ett personligt möte gör att vi kan förstå kundens behov bättre och på så sätt kan vi göra ett bättre jobb. Sedan kan vi alltid följa upp digitalt. Vårt kundlöfte ”Vi ser människan” gäller så klart oavsett om mötet är fysiskt eller digitalt. Vid digitala möten försöker vi vara så personliga och närvarande som möjligt.

Vi kan alltid bli bättre på att utvecklas tillsammans. Förutom att lyssna på våra kunders synpunkter satsar vi därför på ständig kompetensutveckling internt.

- Hos oss finns mycket kunskap och erfarenhet, den delar vi med varandra. Det sker bland annat genom att vi får inblick i varandras roller via medlyssning i möten, eller genom att en kollega deltar i kundmöten och därefter ger återkoppling. På så sätt lär vi av varandra. Detta är en central del i vårt arbete och bidrar till långsiktig kvalitet, berättar Andreas.

Som alltid, bra kan bli ännu bättre! Hör gärna av dig till oss med dina synpunkter.

Läs mer om SKI Bank 2025 här.

Hör av dig med synpunkter! Här når du oss.

Här kan du läsa mer om vad som händer hos.

Happy man in meeting