Vi toppar hållbarhetsligan – igen!
För en tid sedan berättade vi stolt att Sparbankerna ligger i topp när det gäller kundnöjdhet enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI) Bank 2025. Nu har vi ännu en anledning att fira - vi är nämligen också bäst i klassen på hållbarhetsarbete!
- Vi blir så klart glada att det jobb vi gör uppmärksammas eftersom hållbarhetsfrågor genomsyrar allt vi gör på banken. Vi jobbar med detta dagligen, i vår verksamhet, för våra kunder, samhället och för framtiden, säger Maria Gårdesten, rådgivare på Sidensjö Sparbank.
SKI Hållbarhetsindex bygger på ny forskning och visar hur kunderna uppfattar sina leverantörer när det gäller hållbarhet. Det handlar om att investera med framtida generationer i åtanke, kombinera ekonomisk framgång med social och miljömässig hänsyn samt ta ansvar för samhället i stort.
I årets SKI Hållbarhetsindex får Sparbankerna högst betyg av både privat- och företagskunder: 75,7 respektive 75,9. Det är 8 procentenheter högre än branschsnittet.
- Det är ett kvitto på att vi inte bara gör bra saker, utan också lyckas förmedla till våra kunder vad vi gör och hur vi arbetar.
I Sverige finns 55 Sparbanker med cirka 190 kontor runt om i landet och Sidensjö Sparbank är en av dem. För samtliga är hållbarhetsfrågorna viktiga.
- Vi arbetar brett med hållbarhet – från hållbarhetsredovisning till att koppla vår sponsring och samhällsnytta till de globala målen. Genom vårt stöd bidrar vi till projekt, ungdomsverksamheter och näringsliv som gör skillnad i samhället.
I mötet med kund är hållbarhetsfrågor en självklar del.
- Hållbarhet är en naturlig del av vår rådgivning och något som våra kunder uppskattar. Allt fler upptäcker att de kan bidra till en mer hållbar utveckling genom sitt sparande. Därför erbjuder vi ett brett utbud av fonder som uppfyller särskilda hållbarhetskriterier, och våra kunder kan känna sig trygga med att vi enbart väljer fonder som följer FN:s principer för ansvarsfulla investeringar.
Årets SKI Hållbarhetsindex visar på ett tydligt informationsglapp. Kunderna efterfrågar mer relevant och lättillgänglig information än vad de upplever att de får i dag.
- Allt fler kunder ser hållbarhet som en viktig fråga, och vi är på rätt väg men behöver berätta ännu tydligare om hur vi arbetar. På vår hemsida visar vi exempel via ”Händer hos oss” och varje år publicerar vi en hållbarhetsrapport som kopplar vår verksamhet till området.
- Genom EU-direktiv har vi ökat vår kunskap och kan ge kunderna bättre information. Att källsortera gör skillnad, men att investera i hållbara fonder ger kapital till företag som kan ställa om och bidra ännu mer till en hållbar framtid, avslutar Maria.